Årsaken til RR05 Returkoden:
RR05 returkoden oppstår når den nødvendige deklarasjonsteksten på bankpartner eller betalingslinje mangler i betalingsfilen. Denne informasjonen er kritisk for regulatorisk rapportering og overholdelse av sentralbankens retningslinjer. I Norge er deklarasjonskoden en tosifret kode som spesifiserer arten av transaksjonen, for eksempel 14 for kjøp og salg av varer.
Løsningen på Problemet:
For å løse RR05 returkoden og sikre korrekt behandling av betalingsfilene, er det viktig å inkludere riktig deklarasjonstekst på bankpartner eller betalingslinje. Dette innebærer å sjekke og bekrefte den riktige deklarasjonskoden for den aktuelle transaksjonen, i samsvar med gjeldende retningslinjer for det aktuelle landet. Ved å følge landsspesifikke koder, for eksempel de tosifrede kodene i Norge, eller i Sverige er tilsvarende kode tresifret.
Her er et par eksempler på koder i Norge.
Kode | Kategori |
---|---|
14 | Varer - Kjøp/salg av varer |
26 | Tjenester - Leie |
29 | Tjenester - Annet kjøp/salg av tjenester |
31 | Renter, utbytte og annen kapital - Renter |
35 | Renter, utbytte og annen kapital - Utbytte |
38 | Renter, utbytte og annen kapital - Annen kapitalavkastning |
41 | Kapitaltransaksjoner - Kjøp/salg av fast eiendom og aktiverte rettigheter i utlandet |
43 | Kapitaltransaksjoner - Direkteinvesteringer i aksjer mm |
45 | Kapitaltransaksjoner - Direkteinvesteringer i annen kapital |
51 | Kapitaltransaksjoner - Porteføljeinvestering i aksjer og verdipapirfondsandeler |
52 | Kapitaltransaksjoner - Porteføljeinvesteringer i obligasjoner og sertifikater |
53 | Kapitaltransaksjoner - Porteføljeinvesteringer i derivater |
71 | Kapitaltransaksjoner - Livsforsikring/pensjon |
79 | Kapitaltransaksjoner - Andre finansinvesteringer |
81 | Andre overføringer - Lønn |
82 | Andre overføringer - Arv, gave, med mer |
(Det ligger på den enkeltes ansvar å følge beste praksis og overholde gjeldende lover og forskrifter innen betalingsrapportering.)
_____________________________________________________________________________________________________________________________________
Hvis du fortsatt mottar feilmeldingen etter flere forsøk, er det på tide å ta kontakt med vår kundesupport på support@aritma.com. Når du sender en e-post til kundesupport, inkluder følgende informasjon om den avviste betalingen:
- Selskap (Navn og Organisasjonsnummer): Angi den nøyaktige bedriftsinformasjonen knyttet til betalingen.
- Kontonummer: Oppgi det korrekte kontonummeret som ble brukt i betalingstransaksjonen.
- Beløp: Angi den eksakte pengeverdien som ble forsøkt overført.
- Dato: Oppgi datoen for den avviste betalingen.
Ved å gi så detaljert informasjon som mulig, hjelper du support-teamet vårt med å identifisere og løse problemet raskt og effektivt.
Var denne artikkelen nyttig?
Så bra!
Takk for din tilbakemelding
Beklager at vi ikke kunne være mer til hjelp
Takk for din tilbakemelding
Tilbakemeldingen er sendt inn
Vi setter pris på tilbakemeldingen din og vil prøve å rette på artikkelen